Je lichaam vertelt…Luister jij?

Als iemand vraagt hoe het met je gaat, dan zeggen we al gauw ‘goed’. Jammer genoeg, is het vaak meer een beleefdheidsvraag en is het antwoord vaak een ‘beleefdheidsantwoord’. Maar als je jezelf nou welgemeend die vraag stelt, voel je dan hoe het met je gaat? Heb je enig idee hoe je hart zich voelt? Je linkerteen? Of je heupgewrichten? Vaak leven we als vreemden met ons lichaam, of we gedragen ons als een verre achternicht die zich alleen op feestdagen meldt. En dat is jammer, want een goede relatie met je eigen lichaam geeft meer balans, vitaliteit en gezondheid. Santé vertelt je hoe.

We zijn vaak druk in de weer met honderd-en-één dingen, we vliegen van hot naar her totdat we eindelijk na een lange dag eens op de bank kunnen neerploffen. En zelfs op dat rustmoment zijn we bezig met onze to-do lijstjes en afspraken voor de volgende dag. Vanaf het moment d
at we onze ogen ‘s ochtends open doen, tot het moment dat we daadwerkelijk in slaap vallen zijn we bezig in ons hoofd met de carrière, relaties, ons uiterlijk, de familie, gezondheid en God weet wat de moderne mens nog allemaal bezig houdt. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar door de overvloed gedachten in ons eigen hoofd, horen velen van ons de subtielere signalen van ons lichaam niet. Volgens dr. Deepak Chopra hebben we ongeveer 80 000 gedachten per dag! En 90% van die gedachten hebben we al vaker ‘gedacht’. Het is dus niet zo gek dat vaak je aandacht pas op je lichaam gevestigd wordt, als we een sterke impuls beleven. Denk eens aan pijn, angst of juist puur genot. Dát zijn momenten waarop je ophoudt met denken en kom je in je lichaam terecht. Dan voel je bloed door je aderen stromen, dan voel je je hart in je keel kloppen en de vlinders in je buik. Je bent helemaal in je lijf.

Bewustzijn

De eerste stap om meer in je lichaam te komen is, er bewust van worden. Dit kun je doen door een bewuste ademhaling. Een diepere en langzamere ademhaling helpt je niet alleen beter te ontspannen, maar het vergroot ook je longcapaciteit en zorgt er voor dat je meer zuurstof in je lichaam krijgt. Bewust bewegen is een andere manier om je lichaam goed te leren kennen. Elke dag hebben we zoveel kansen om dit bewustzijn te cultiveren. Denk eens aan bewust fietsen. Hoe voelt je houding? Wat doet dat met je rug en je schouders? Word bewust van welke spieren je gebruikt tijdens het trappen. Hoe is je ademhaling? Of oefen tijdens het afwassen, voel het water, de verschillende voorwerpen die door je handen gaan. Let weer op je houding. Tijdens het werk? Hoe reageert je lichaam op de dagelijkse handelingen? Een derde wijze om de relatie met je lijf te bevorderen, is om op nieuwe manieren te bewegen. Er zijn namelijk veel plekken in het lichaam, die we niet gebruiken in ons dagelijks leven. Ga maar eens na hoe vaak we monotoon met ons lichaam bezig zijn. Op het werk, maar ook bijvoorbeeld tijdens het sporten. Tai Chi, yoga of dans zijn goede manieren om bewust en afwisselend met verschillende lichaamsdelen bezig te zijn. Je zult zien dat je veel plezier krijgt van het bewegen. Bovendien ben je eerder bedacht op de grenzen die je lichaam aangeeft. En daardoor kun je jezelf veel fysiek ongemak besparen.

Lichaamstaal

De signalen die ons lichaam ons geeft, hebben niet alleen te maken met ons fysieke bestaan, maar ook met onze emotionele en psychische belevingswereld. Iedereen kent ‘de brok in de keel’, de steen op de maag’, ‘iets op je lever hebben’ of ‘lekker in je vel zitten’. Deze gezegdes beschrijven sensaties in je lichaam die door emoties en gedachten teweeg gebracht worden. Is de emotie intens, dan merken we dit gelijk aan ons lijf. Emotionele trauma’s hebben vaak zo’n diepe inpact, dat ze ernstige blokkades kunnen veroorzaken zowel psychisch als fysiek. Het lichaam heeft dus een ‘geheugen’ en slaat alle emoties als een polaroid foto op. Maar ook minder intense gevoelens zijn terug te vinden in ons lijf, maar helaas gaan ze vaak ongemerkt door ons heen. Om ons bewust te worden van de subtielere klanken in ons lichaam, hebben we aandacht en momenten van rust en stilte nodig. Dat kunnen willekeurige momenten op de dag zijn, waarbij je stil staat bij hoe je je voelt. Of je kunt juist kiezen voor een specifiek rustpunt, waarin je tijd maakt voor een mindfullness-meditatie. Je kunt met je aandacht een soort ‘scan’ van je lichaam maken, sta daarbij vooral stil bij je darmen, je maag, hart, je keel, rug, nek, de gewrichten, spieren, en je hoofd. Vraag jezelf of die verschillende plekken zich prettig voelen of niet. En zo niet, waarom niet? Vaak is het niet moeilijk om het antwoord op die vraag te vinden. Soms is het zo simpel als: ‘Ik maak me druk over mijn presentatie en daarom zijn mijn darmen van slag ’ of ‘Ik heb hoofdpijn omdat mijn vriendin teveel aandacht van mij vergde’ of ‘Ik heb nog steeds mijn mislukte relatie niet verwerkt en daarom voelt mijn hart zwaar’. Met die informatie op zak kunnen we iets aan de situatie doen, zodat de fysieke symptomen verdwijnen. Je kunt natuurlijk een laxeermiddel slikken om je darmen een handje te helpen, maar uiteindelijk is het gezonder in alle opzichten om de trigger van het fysieke ongemak aan te pakken. Dus in dit geval, om aan je zelfvertrouwen te werken en bewust te ontspannen na presentaties om je lichaam en geest weer in balans te brengen. Trouwens, wereldwijd onderzoek wijst uit dat zo’n mindfullness-oefening ook vele voordelen heeft voor je gezondheid, waaronder: een betere nachtrust, dus beter uitgerust, je hartslag vertraagt, waardoor je hart een minivakantie krijgt, het reduceert het aantal vrije radicalen en vermindert de stresshormonen.

Intuïtie

Hoe meer we op ontdekkingsreis gaan in ons lijf, hoe meer inzicht we krijgen in de fijnere signalen van ons lichaam. Met een beetje training kunnen we ons lichaam als barometer gebruiken om aan te voelen hoe we reageren op mensen en situaties en om adequate beslissingen te nemen. Volgens vele Oosterse tradities is ons lichaam een zender en ontvanger van energie en informatie. Als iemand ons een onprettig gevoel geeft, dan zegt je hoofd vaak: “Dat is onzin, diegene heeft je niets misdaan’. Of misschien sta je voor een belangrijke beslissing, en botsen de vóór- en tegens tegen elkaar op in je hoofd. Vraag je buik of je hart om raad. Krijg je een warm, prettig gevoel? Of juist vervelend? Laat dit meetellen in je keuze. Volgens Gerd Gigerenzer, gerenommeerd psycholoog en directeur van het Max Planck Institute for Human Development, zit je meestal goed met je gut-feeling. Uit zijn onderzoek in ‘De Kracht van je Intuïtie’ blijkt dat dit voor alle aspecten van het leven geldt, zelfs in het zakenleven. En dat is logisch: als alle informatie die we nodig hebben in het leven, te allen tijde beschikbaar was, dan zouden we nooit een verkeerde beslissing nemen. Maar vaak hebben we juist veel informatie niet, en daarom kan ons hoofd en zijn logica ons niet altijd helpen. Een gezonde balans tussen logica en intuïtie, gedachten en gevoel, hoofd en lichaam, is winnend.

Dus, gun jezelf een beter contact met je lijf. Leer eerder je fysieke en emotionele grenzen aan te voelen en voorkom problemen op beide fronten. Leer luisteren naar je eigen lichaamstaal geef jezelf de mogelijkheid betere beslissingen te nemen in je leven op basis van een verhoogde intuïtie. En zet af en toe de eeuwige commentator in je hoofd uit, leef lekker in je lijf en geniet volop en vitaal van het leven en je lichaam. Want soms heb je het gewoon even nodig om helemaal lekker in het moment te ZIJN.

Han Luyckx studeerde fysiotherapie ,bewegingswetenschappen, haptonomie en haptotherapie. Hij is werkzaam als haptotherapeut en maakt in zijn praktijk ook gebruik van verschillende ontspannings- en bewustwordingstechnieken zoals yoga en meditatie. “Luisteren naar je lichaam (je tastzintuig) is ook luisteren naar je gevoel. Het lichaam is drager van gevoelens. Je gevoel is als een innerlijk kompas; het vertelt je wat wel of niet goed voor je is. In onze maatschappij leven we vaak in ons hoofd. Als we dat in sterke mate doen dan kunnen we op een nogal mechanische manier gaan leven, ons lichaam wordt dan een ding. Een gevaar hiervan is dat we dan bijvoorbeeld niet meer in staat zijn onze grenzen aan te geven. Alleen als je je lichamelijke signalen herkent en deze ook erkent, ben je daadwerkelijk in staat om te weten wat wel en niet goed voor je is en weet je dus ook waar je grenzen liggen.
www.haptonomie-han.nl

Pieternel Dijkstra is psycholoog. “Stress en onverwerkte emoties kunnen leiden tot allerhande lichamelijke klachten, zogenaamde psychosomatische klachten. Die klachten kunnen variëren van een spanningshoofdpijn tot hoge bloeddruk en zelfs verlammingsverschijnselen en blindheid. Voor je stelt dat iets ‘psychisch’ is, moet een arts echter eerst mogelijke lichamelijke oorzaken uitsluiten. Er kan immers ook iets met je lijf aan de hand zijn. En dan nog, weet je het nooit zeker. Wat wel duidelijk is, is dat je de klachten serieus moet nemen, of ze nu psychosomatisch zijn of een lichamelijke oorzaak hebben. Kijk goed wat je lichaam je wil vertellen. Loop je misschien ergens mee rond? Zit je emotioneel iets in de weg? Leef je wel het leven dat je wilt leiden? Probeer met de antwoorden op deze vragen iets te doen. Onderneem actie en praat erover met anderen.”
www.pieterneldijkstra.nl

Sander Kales is osteopaat, “Als osteopaat is mijn bewustzijn van wat er in een lichaam gebeurt groter. Door het lichaam te bestuderen, kun je jezelf en anderen zowel fysiek als emotioneel, beter begrijpen. Uiteindelijk lopen fysieke en emotionele klachten in elkaar over. Een gespannen galblaas kan erop duiden dat je je gal een keer moet spuwen, maar ook op een verandering van voedingspatroon. Gezondheid is een weg die je bewandelt, waarbij je steeds meer bewust wordt van alle aspecten van het leven. En klachten zijn signalen van je lichaam over je totale zijn.”
www.osteopathieamsterdam.nl

Verschillende lichaamsdelen zijn verbonden met de 7 energiecenters in ons lichaam, de chakra’s. Elke chakra heeft een bepaalde energie, die doorwerkt op emotioneel en psychisch niveau. De energie in de chakras kan gestimuleerd worden yoga- en meditatieoefeningen.

Eerste Chakra (Muladhara): genitaliën, anus, darmen: acceptatie, zelfverzekerdheid, durven loslaten, stabiliteit, geaard zijn
Tweede Chakra (Svadishtana): heiligbeen, eierstokken: creativiteit, enthousiasme, seksualiteit
Derde Chakra (Manipura): maag, zonnevlecht, bijnieren: innerlijke kracht, wilskracht, vitaliteit, energie
Vierde Chakra (Anahata): hart, zwezerik, longen: emoties, liefde, mededogen
Vijfde Chakra (Vishuddha): keel, schildklier en nek: zelfuiting, innerlijke stem, flexibiliteit
Zesde Chrakra (Ajna): hypofyse: intuïtie, helderheid, bewustzijn
Zevende Chakra (Sahasrara): thalamus en hypothalamus: onze connectie met het universum.

‘De Kracht van je Intuïtie’ Gerd Gigerenzer ISBN109021511452
‘De 7 Spirituele Wetten van Succes’ Deepack Chopra ISBN109023008936
‘The 8 Human Talents’ Gurmukh Kaur Khalsa ISBN0060195487
‘Heel je Lichaam’ Louise Hay ISBN10907245507X
‘Yoga for Real Life’ Maya Fiennes ISBN9781843549376

Marlene Smits ©

Comments are closed.