Kleur bekennen

Als kind had je vast een lievelingskleur. Weet je nog hoe belangrijk die voor je was, kun je het gevoel dat die kleur je gaf nog naar boven halen? We voelden toen al aan dat kleuren invloed op ons hebben. Kleuren hebben een vibratie, een energie. En die energie beïnvloedt eerst ons aura, ons energielichaam, en werkt dan verder door naar alle andere lagen van ons wezen: ons lichaam, onze emoties, onze psyche.
We zijn geneigd steeds dezelfde kleuren te kiezen, omdat we die kleuren gewend zijn, omdat ze bij ons ‘passen’. Kijk maar eens naar je huis en je kledingkast: waarschijnlijk voeren een paar kleuren de hoofdtoon. Kleuren zijn vaak een reflectie van onze energie en onze gemoedstoestand.  We voelen vaak niet dat we juist die energie versterken die we al in overvloed hebben. Heb jij bijvoorbeeld veel paars in je garderobe, dan zul je de spirituele en creatieve energie in je leven wel herkennen uit het lijstje hieronder.

Als we bewust worden van de energie die kleuren ons geven, en daardoor bewuster omgaan met de kleuren in ons leven, dan kunnen we onszelf beter in balans brengen. Dus als je automatisch naar blauw of groen grijpt, heb je misschien juist wel paars of geel nodig om je helemaal happy te voelen. Kleurentherapie is trouwens  niet iets nieuws. De vibraties van kleuren en hun werking zijn terug te vinden in eeuwenoude teksten uit India, Egypte en China. (sommigen beweren zelfs dat kleurentherapie al in Atlantis en Lemuria beoefent werd, maar dat is misschien wat te ver gegrepen)

Om je goed bewust te worden van welke kleuren je nu nodig hebt voor een betere balans, kun

je de volgende test doen. Eerst doe je de volgende meditatie-oefening, om in jezelf te voelen wat jij op dit moment nodig hebt.

 

Ga rustig in kleermakerszit zitten (Sukhasana) en sluit je ogen. Adem langzaam en diep. Ontspan, voel hoe je met elke uitademing steeds meer ontspannen wordt. Ga steeds dieper in jezelf. Hoe voel je je op dit moment? Neem je tijd. Pas als alle antwoorden naar boven zijn gekomen, stel jezelf de vraag. Wat heb ik op dit moment nodig? Welke energie zal mij beter in balans brengen? Misschien heb je nog geen concreet antwoord, maar meer een gevoel. Dat is helemaal prima. Doe langzaam je ogen open en kijk bewust naar de verschillende kleuren op de pagina en voel welke vibratie je het meeste aanspreekt. Welke kleur je momenteel nodig hebt om een betere balans in je leven te creëren.

Tip: draag je nieuwe kleur tijdens de aangeraden yogaoefeningen. Je bent je dan nog bewuster van die energie en je kunt zo de vibratie van jouw kleur extra kracht geven.

 

 

 

 

Paars

 

Deze kleur staat voor spiritualiteit, intuïtie en creativiteit

 

Als deze kleur je aanspreekt, dan ben je waarschijnlijk toe aan wat meer contact met jezelf, met jouw ziel. Misschien voel je je eenzaam, rusteloos en ontevreden diep van binnen. Je hecht misschien teveel waarde aan praktische en materiële zaken in het leven. Je hebt er behoefte aan om jouw eigen goddelijkheid te ontdekken!

 

Niet voldoende paars in je leven? Dan heb je kans op depressies, slechte weerstand, hoofdpijn, en verwardheid.

 

Als je meer paarse energie in je leven brengt, dan word je je bewuster van jouw eigen energie en de invloed daarvan op anderen. Je gaat meer voelen en meer op je intuïtie vertrouwen. Je leert dat jij op deze aarde gekomen bent om jouw unieke talenten en innerlijke schoonheid met de wereld te delen. Je voelt je meer onderdeel van het universum!

 

De volgende yoga-oefeningen zijn voor jou:

 

Buigingen

Begin in kindhouding (Balasana), voorhoofd rust op de grond, en billen rusten op je hielen. Ogen zijn gesloten. Adem in en kom omhoog, buig licht achterover zodat je hart naar de hemel wijst, en kom op de uitademing weer langzaam naar beneden met je voorhoofd op de grond. Wij buigen naar het goddelijke in onszelf.

 

Omkara meditatie

Ga in kleermakerszit (Sukhasana) zitten met een rechte rug, doe je ogen dicht en kijk met gesloten ogen naar boven. Breng de ademhaling tot rust en vestig je bewustzijn in de navel. Adem diep vanuit dit punt, probeer je helemaal en alleen op je navel te concentreren. Na een paar minuten begin je Om te chanten vanuit de navel. Laat de vibratie door je hele lichaam heen gaan.

 

 

Groen

 

Deze kleur staat voor liefde, mededogen en persoonlijke groei

 

Spreekt deze kleur je aan? Dan heb je momenteel moeite met het geven of nemen in je relaties. Dat geldt niet alleen voor de relatie met je partner met ook met jouw vrienden, familie en zelfs je relatie met de natuur. Je houdt je hart gesloten en je voelt je misschien eenzaam, bang of verdrietig. Jij hebt er behoefte aan om jezelf en anderen te vergeven en weer durven lief te hebben!

 

Niet voldoende groene energie? Dan heb je kans op problemen met je bovenrug, armen, en handen, hyperventilatie, kortademigheid, hartkloppingen.

 

Als je meer groene energie naar je toe haalt, dan helpt dat je hart te openen en kun je jouw liefde met de wereld delen. Door jezelf open te stellen, groei je: ‘Ik’ wordt ‘wij’. Je kunt jezelf en anderen vergeven voor hun fouten. Je weet dat je nooit iets tekort komt door te delen, want liefde is er in overvloed. En je weet dat je de liefde van anderen en het universum waard bent!

 

De volgende yoga-oefeningen zijn goed voor jou:

 

Sprinkhaan (Salabhasana)

Ga op je buik liggen, voorhoofd op de grond. Vouw je handen in elkaar achter de onderrug en til op de inademing hoofd, borstkas en benen van de vloer, terwijl je je armen ook zoveel mogelijk omhoog en naar achteren strekt. Blijf rustig diep doorademen, en kom op de uitademing omlaag.

 

Stafhouding (Dandasan) naar Tafelhouding (Purvottanasana)

Zit rechtop met de benen vooruit gestrekt in Stafhouding. Breng de kin naar je borst, adem in, en til de heupen de lucht in terwijl je je knieën buigt en de voeten op de grond zet, Tafelhouding. Beweeg je hoofd achterover. En op de uitademing kom je rustig weer naar Stafhouding. Herhaal de beweging in het ritme van jouw ademhaling.

 

Roze

 

Deze kleur staat voor tederheid, schoonheid en innerlijke rust

 

Voel je je aangetrokken tot deze kleur, dan heb je een drukke periode achter de rug en zijn je zintuigen oververmoeid of juist te weinig gestimuleerd. Misschien leef je met het idee dat alles nut moet hebben of dat je het niet verdient om gewoon iets voor je plezier te doen. Je hebt er behoefte aan eens lief voor jezelf te zijn!

 

Niet voldoende roze energie? Dan heb je kans op hoge bloeddruk, stijve of verkrampte spieren, chronische vermoeidheid.

 

Met meer roze energie in je leven, krijg je meer innerlijke rust en weet je van het leven te genieten. Ook al heb je het soms druk, je plant zonder schuldgevoel rustpauzes voor jezelf in en weet precies hoe je je batterijen weer helemaal kunt opladen. Je leert meer te genieten en de schoonheid van het leven te waarderen.

 

De volgende yoga-oefeningen zijn goed voor jou:

 

Opwaartse hond (Urdhva Mukha Svanasana) naar Neerwaartse hond (Adho Mukha Svanasana)

Ga op je buik liggen en zet je handen onder je schouders op de grond. Adem in, krul je tenen onder, en duw je bovenlichaam van de grond met behulp van je armen, Opwaartse hond. Tijdens de uitademing breng je billen omhoog met gestrekte benen, de kin wijst naar je borstkas, Neerwaartse Hond. Op de inademing kom je weer terug naar Opwaartse hond. Ga rustig door in het ritme van je ademhaling.

 

Varun Mudra

Ga in kleermakerszit (Sukhasana) zitten met een rechte rug, laat je handen op je knieën rusten, handpalmen wijzen naar boven. Zet je duim op het puntje, of op het eerste kootje van je pink. Overige vingers zijn gestrekt. Doe je ogen dicht en mediteer op iets moois: de beeltenis van een bloem, of een liefdevolle gedachte.

 

 

Blauw

 

Deze kleur staat voor waarheid, communicatie en jezelf uiten

 

Als deze kleur je aanspreekt, dan vind je het misschien moeilijk om jezelf uit te drukken en  gevoelens te verwoorden. Je bent verlegen en vindt het lastig om zomaar met iemand een gesprek aan te knopen. Of je hebt het gevoel dat je niet helemaal jezelf kan zijn. Je hebt behoefte om jouw waarheid te uiten.

 

Niet genoeg blauwe energie? Dan heb je kans op nek- en schouderklachten, schildklieraandoeningen, oorpijn, voorhoofdsholteontstekingen.

 

Als je meer blauwe vibratie in je leven toelaat, dan krijgen jouw woorden meer impact. Jij gaat makkelijker met mensen communiceren. Je durft je menig op een rustige manier te uiten en staat open voor de ideeën van anderen. Je laat zien wie je bent, zonder je druk te maken over wat anderen van je denken.

 

De volgende yogahoudingen zijn goed voor jou:

 

Kaars (Sarvangasana)

Ga op je rug liggen, benen gestrekt. Til beide benen op de inademing de lucht in. Zet de handen op je onderrug, ellebogen rusten op de grond voor extra ondersteuning. Probeer een zo recht mogelijke lijn te maken van jouw rug en benen. Adem rustig door en wees voorzichtig met de nek. Om te eindigen, adem uit en breng de benen langzaam naar de grond.

 

Kameelhouding (Ustrasana)

Ga op je knieën zitten en kom langzaam omhoog, zet de tenen op de vloer, adem in en buig langzaam achterover, pak met de rechterhand je rechterhiel beet en met je linkerhand de linkerhiel. Laat de nek achterover hangen. Adem diep en langzaam door.

 

 

Geel

 

Deze kleur staat voor wilskracht, wijsheid en geluk

 

Spreekt deze kleur je aan? Dan weet je misschien niet zo goed wat je wilt in het leven, vind je het moeilijk om keuzes te maken of situaties/mensen goed in te schatten. Jij hebt vaak het idee dat je verrast wordt door het leven. Of misschien heb je gewoon geen puf en voel je je moe en lusteloos. Je hebt er behoefte aan om je leven in eigen handen te nemen!

 

Niet voldoende gele energie geeft kans op zenuwaandoeningen, overgewicht, slechte spijsvertering, slapeloosheid en burnout.

 

Als je meer gele vibratie in je leven brengt, dan krijg je een duidelijk beeld van de wereld en jezelf. Jij weet precies wat je wilt en laat je niets wijs maken. Jij hebt wilskracht en weet dat niets onmogelijk is. Jezelf een welverdiende pauze gunnen, is net zo belangrijk als jouw eigen dromen verwerkelijken.

 

De volgende yoga-oefeningen zijn goed voor jou:

 

Dubbele beenheffing (Urdhva Prasarita Padasana)

Ga op je rug liggen, benen naast elkaar en armen naast je lichaam, of onder de billen als je rugklachten hebt. Adem in en breng de gestrekte benen omhoog. Adem uit en breng de benen gestrekt richting de grond, zonder de vloer te raken.

Nadi Shodana Pranayama:

Ga in een gemakkelijke houding (Sukhasana) zitten, de rug is recht. Zet wijs- en middelvinger tussen de wenkbrauwen en sluit je rechter neusgat af met de duim. Adem in door het linker neusgat, duw zachtjes met de ringvinger jouw linker neusgat dicht en open het rechter neusgat en adem uit. Adem rechts in, adem links uit. Ga zo door.

 

 

Rood

 

Deze kleur staat voor zekerheid, stabiliteit en kracht.

 

Als deze kleur je aanspreekt, ben je waarschijnlijk nu wat onzeker of je zit niet lekker in je vel. Misschien leef je met het idee dat jij niet goed genoeg bent. Je bent teveel bezig met gedachten over wat anderen van jou denken of ben je nog niet helemaal klaar met gebeurtenissen uit het verleden. Jij hebt er behoefte aan je eigen perfectie te zien!

 

Als je te weinig rode energie hebt, dan heb je kans op een onregelmatige stoelgang, rugklachten, problemen met gewrichten, voeten en benen.

 

Met meer rode energie voel je je meer geaard, krijg je zelfvertrouwen en zelfrespect. Jij staat met beide benen op de grond, neemt het leven zoals het is en durft de toekomst aan. Je gaat meer leven met het gevoel: ‘Ik mag er zijn zoals ik ben! ‘

 

De volgende yogahoudingen zijn goed voor jou:

 

Body Drops:

Ga in Stafhouding (Dandasan) zitten. Zet je handen naast je neer op de grond. Til jezelf omhoog en laat jezelf ‘vallen’. Deze oefening helpt je het verleden en je angsten los te laten. Hou er rekening mee, dat er vastzittende emoties los kunnen komen tijdens de Body Drops. (niet voor mensen met serieuze rugklachten)

 

Zittende Tang (Paschimothanasana):

Ga zitten, benen vooruit gestrekt, haal diep adem en laat je armen omhoog komen en buig tijdens de uitademing met een rechte rug naar voren. Je kunt hier de tenen of schenen beet pakken. Blijf goed vanuit je buik ademhalen.

 

Marlene Smits©

 

 

 

Comments are closed.